Els Serveis Socials de l'Ajuntament de Manresa amplien la dotació econòmica dels seus projectes per garantir les necessitats bàsiques de la ciutadania i pal·liar els efectes de la Covid-19
Dimecres, 03 de Juny de 2020La regidoria d’Acció i Inclusió Social de l’Ajuntament de Manresa ha augmentat les partides econòmiques destinades a garantir les necessitats bàsiques de la ciutadania. La crisi provocada per la Covid-19 està impactant de manera més agressiva sobre els sectors amb menys recursos i també sobre la gent gran. Per aquest motiu, s’estan abocant més esforços que mai a intentar pal·liar els seus efectes.
Aquest matí, la regidora d’Acció i Inclusió Social, Mariona Homs, ha presentat les dades i els projectes —que formen part del Pla de Reconstrucció Social i Econòmica de Manresa— en una roda de premsa en la qual s’han seguit totes les mesures d’higiene i seguretat.
Des de l’1 de gener fins al 31 de maig, els Serveis Socials de l’Ajuntament de Manresa han atès 3.968 unitats familiars (comptabilitza com una unitat familiar tant una persona que viu sola com una família de, per exemple, 5 membres). Aquesta xifra representa ja un 69% respecte de les unitats familiars que es van atendre durant tot l’any passat (que van ser 5.765) quan portem cinc mesos de 2020. Dit d’una altra manera, el 2019 la mitjana d’unitats familiars ateses al mes va ser de 480,40. En el que portem de 2020, la crisi de la Covid-19 ha fet disparar aquesta mitjana fins a les 793,6 unitats familiars ateses al mes (+65%).
De les 3.698 unitats familiars ateses, 441 s’han adreçat a Serveis Socials per primera vegada. S’ha posat una especial atenció al col·lectiu de gent gran, que representen un 41,1% de les 3.698 unitats familiars.
Les demandes sobrevingudes que han arribat a causa de la Covid-19 han estat sobretot demandes d’alimentació i d’altres necessitats bàsiques (com ara medicaments o subministraments) i demandes d’acompanyament social a persones grans, a persones en situació de soledat o a famílies en situació de vulnerabilitat a causa de la pèrdua d’ingressos, ja sigui perquè s’han quedat sense feina, perquè estaven en espera de cobrar el subsidi de l’ERTO o perquè treballaven en l’economia submergida i el confinament els va tallar, de cop, la seva font d’ingressos. També s’han rebut demandes d’habitatge i peticions d’informació sobre prestacions, subsidis, la renda garantida i per rebre la targeta moneder que substitueix les beques menjador.
Per fer-hi front, s’han creat nous recursos, s’han ampliat alguns projectes existents i se n’han modificat d’altres per tal d’adaptar-los a la nova realitat. La regidora d’Acció i Inclusió Social, Mariona Homs, ha assegurat que “l’objectiu principal durant aquestes setmanes de crisi ha estat aconseguir la màxima cobertura de les necessitats materials de la ciutadania: alimentació, subministraments bàsics i habitatge”.
Entre les principals xifres destaca l’augment de la partida destinada als ajuts individualitzats, que s’ha modificat per incorporar criteris relacionats amb la Covid-19, i que passa dels 253.874 euros previstos als 453.874 euros (+79%). També han crescut les xifres relacionades amb l’alimentació: la del banc d’aliments (+108%), la dels àpats infantils durant l’estiu (+120%) i la destinada al menjar a domicili per a persones grans (+133,5%). La regidora Homs ha subratllat que les partides que s’han ampliat “no estan tancades; al contrari, continuen obertes i s’aniran augmentant en funció de la demanda”.
Més dotació econòmica per al programa d’ajudes individualitzades
L’Ajuntament de Manresa està ampliant el programa existent d’ajudes individualitzades per tal que els criteris relacionats amb la Covid-19 també puguin puntuar. L’objectiu és que les persones que ho necessitin puguin rebre aquests ajuts de manera transitòria per tal de poder-se refer el més aviat possible, pensant sobretot en perfils nous a Serveis Socials, com ara persones que per culpa de la crisi no poden pagar el lloguer, famílies monoparentals sense xarxa que necessiten serveis de cura d’infants o de gent gran perquè han d’anar a treballar, o persones que han perdut ingressos perquè han quedat a l’atur o han estat afectats per un ERTO.
El programa d’ajudes individualitzades és molt extens i contempla molts tipus de prestacions, com ara per alimentació, roba, calçat; per garantir subministraments bàsics; per atenció urgent i de greu necessitat; per situacions de desemparament; per al manteniment de la salut i l’atenció sanitària; d’atenció socioeducativa a infants, o de suport a la integració sociolaboral, entre altres.
La partida per aquest concepte prevista per aquest 2020 estava fixada en 253.874 euros. Ara, aquesta partida s’obre amb 200.000 euros més.
Més quantitat d’aliments
La Plataforma d’Aliments, que gestiona la Fundació del Convent de Santa Clara, és el mitjà des del qual Serveis Socials garanteix que les persones que ho necessiten puguin tenir accés als aliments bàsics. La majoria de les persones usuàries del banc d’aliments són derivades per Serveis Socials i també per altres entitats de la ciutat, prèvia coordinació amb Serveis Socials.
Abans de la crisi, la plataforma funcionava amb un sistema de punts que permetia a les famílies accedir a tipus i quantitats d’aliments. La Covid-19, però, ha fet canviar el sistema per un de repartiment de lots, que permet garantir les mesures de seguretat. Actualment, el banc funciona dos dies la setmana i està donant lots d’aliments a persones soles (1 lot per a un mes de durada) i per a famílies (1 lot cada 15 dies). Es reparteixen aliments secs, però també menjar fresc i productes d’higiene personal i de neteja de la llar.
La partida prevista per aquest concepte per a tot el 2020 era de 46.000 euros. A 31 de maig, s’hi han destinat ja 95.736,92 euros. De moment, l’augment és del 108%.
Pel que fa al número d’unitats familiars ateses, del 16 de març al 31 de maig de 2019 es van atendre 981 famílies, i en el mateix període (que coincideix amb la crisi de la Covid-19) d’aquest 2020 se n’han atès 1.454 (+48,2%).
Mitjançant els lots, s’està proporcionant molta més quantitat d’aliments i més varietat de productes (garantint sempre productes d’higiene i neteja, bolquers i llet de continuació per a nadons) en cada entrega. Tots els usuaris tenen tots els tipus d’aliments i tots els tipus de productes garantits. Així, es pot dir que s’ha triplicat la quantitat de material entregat.
La Covid-19 ha fet variar les necessitats. Abans de la crisi, hi havia un perfil majoritari que amb els aliments de la plataforma complementava, per exemple, ingressos provinents d’una feina o de l’economia submergida. Durant el confinament, l’economia submergida s’ha aturat i han estat molts els que han perdut la feina o els que, malgrat no perdre-la, no han cobrat els ERTO. Per tant, són perfils d’usuaris que han requerit més quantitat d’aliments i de productes.
També s’ha habilitat un sistema per cobrir les urgències dins de la situació d’emergència que s’està vivint, posant a disposició la possibilitat de donar lots d’emergència (20 a la setmana), que es comptabilitzen a banda.
A banda de la Plataforma d’Aliments, l’Ajuntament de Manresa també ha finançat la compra de productes bàsics (infantils i de neteja) del projecte de la comunitat islàmica de la ciutat per valor de 2.470,67 euros. Per la seva banda, Creu Roja ha posat a disposició dels usuaris de Serveis Socials 250 kits d’higiene.
La regidora Homs ha subratllat la feina feta pels treballadors i treballadores de Serveis Socials i ha assegurat que “s’han atès i es continuaran atenent totes les emergències alimentàries”. També ha recordat que juntament amb la Fundació del Convent de Santa Clara s’està duent a terme una campanya de recollida d’aliments en diversos supermercats de la ciutat.
Targetes moneder per als àpats infantils, també a l’estiu
L’Ajuntament de Manresa ha repartit durant la crisi un total de 2.315 targetes moneder per comprar aliments. D’aquestes, la gran part (2.129) són les targetes que el Departament d’Ensenyament va posar en marxa per substituir les beques menjador durant el confinament (amb 4 euros per dia i nen). Unes altres 116 s’han entregat a famílies amb infants que habitualment ja anaven als centres oberts a berenar (2 euros per dia i nen), un recurs que ofereix la Generalitat. I les 70 targetes restants han estat finançades íntegrament per l’Ajuntament i s’han destinat a famílies amb nens i nenes que tenien atorgada una beca menjador a la llar d’infants (0-3 anys). Són del mateix import que les de Primària (4 euros per dia i nen) i s’aniran recarregant fins a final de curs.
L’Ajuntament de Manresa ha sol·licitat a la Generalitat que mantingui les targetes moneder durant l’estiu. La regidora Homs ha concretat que si no ho fan, l’Ajuntament n’assumirà el cost. Si fos així, la partida per garantir els àpats a la població infantil creixeria un 120%, passant dels 50.000 euros previstos als 110.000 euros.
Més àpats a domicili per a les persones grans, 100% finançat
Des del 16 de març, s’ha doblat el servei d’àpats a domicili per a persones grans, que reparteix menjar elaborat els 7 dies de la setmana. Des de l’inici del confinament fins al 31 de maig, s’han portat un total de 5.100 menjars a les cases.
A més a més, l’Ajuntament finança ara la totalitat del servei. Abans de la crisi, el servei era de copagament: els usuaris pagaven el menjar a un preu reduït i l’Ajuntament es feia càrrec del transport. Ara, s’absorbeix tant l’import de l’àpat com el del transport. Aquest fet ha fet augmentar la partida d’aquest servei en un 133,6%, passant dels 2.574,68 euros del febrer als 6.014,04 d’aquest abril.
També s’ha donat suport al projecte AlimentAcció de la Joviat i de la Fundació del Convent de Santa Clara, que ha complementat l’alimentació a domicili per a persones amb discapacitat o altres situacions socials.
Instal·lació de comptadors solidaris
Amb la declaració de l’estat d’alarma, l’Ajuntament de Manresa va poder aprovar una resolució que ha permès agilitzar la instal·lació del subministrament d’aigua potable en habitatges ocupats que no disposaven d’aigua corrent. D’aquesta manera, Aigües de Manresa ha pogut instal·lar 112 comptadors i garantir, així, la salut pública, la higiene i l’accés a l’aigua durant els mesos de confinament, un fet que també ha ajudat a evitar la propagació de la Covid-19.
Un cop s’acabi l’estat d’alarma, s’analitzarà la tipologia de cada immoble i s’informarà a la propietat de la possibilitat d’adscriure’s al programa de Comptadors Solidaris de l’Ajuntament de Manresa i Aigües de Manresa. En els casos que no s’aconsegueixi l’adscripció voluntària i la propietat sigui un gran tenidor, s’iniciarà el procediment que l’Ajuntament ja ha anat realitzant per posar comptadors solidaris per via judicial.
La regidora Homs ha assegurat que “continuarem interpel·lant als grans tenidors perquè considerin la funció social de la propietat, tal com ja hem anat fent”.
L’alberg social acull les primeres persones
Després que el concert social s’acabés aprovant aquest abril, l’alberg social de Manresa ha començat a acollir persones. En aquests moments, hi ha 8 persones allotjades.
La regidora d’Acció i Inclusió Social ha explicat que l’alberg s’ha dissenyat “com un projecte emancipador”, amb la idea que pugui ser un “recurs provisional” que permeti a les persones tornar a aixecar el vol. Quan finalitzi la desescalada se’n farà una inauguració oficial.
Menjador social, dutxes socials, suport al dol, teleassistència i SAD
L’Ajuntament de Manresa també ha adaptat el servei de menjador social, que ara s’entrega amb carmanyoles. Durant els mesos de març, abril i maig han passat 97 persones pel menjador social, amb una mitjana de 20 usuaris diaris. Pel que fa a les dutxes, es tracta de l’únic servei de Serveis Socials que va haver d’aturar la seva activitat a causa de la pandèmia. Tot i això, des del passat 7 d’abril torna a funcionar amb hores concertades. La mitjana és d’entre 20 i 25 persones a la setmana.
A banda, juntament amb la Fundació Mèmora, s’ha coordinat un servei de suport al dol per a persones que havien perdut éssers estimats. Cinc persones hi han fet un seguiment individualitzat.
Pel que fa al servei de teleassistència, s’ha realitzat un ampli acompanyament a la gent gran amb l’objectiu d’assegurar l’atenció a totes les persones amb dependència i de detectar aquells possibles casos d’aïllament o solitud. Actualment hi ha 1.917 teleassistències actives. Pel que fa al SAD, seguint les indicacions de la Generalitat, es van reduir les visites presencials als domicilis, i es va passar a fer trucades cada 48 hores. Entre els mesos de març, abril i maig s’han fet 10.709 trucades. Actualment, s’està reprenent ja el servei a domicili.
Els Serveis Socials de l’Ajuntament de Manresa són serveis essencials i, com a tals, s’han mantingut tots oberts per anar donant resposta a les emergències que han anat sortint. A més, s’ha realitzat una cobertura horària continuada, ja que els ciutadans han pogut trucar al 010 en el seu horari d’urgències, que està vinculat a Serveis Socials 24 hores 365 dies l’any. L’Ajuntament de Manresa ha reforçat l’àrea amb dues persones professionals més que s’han incorporat a l’equip que gestiona les primeres visites.