Tres-cents alumnes de primària participen en el projecte que fomenta la cultura emprenedora a l'escola
21/03/2025El Saló de Sessions de l’Ajuntament de Manresa ha acollit aquest matí els actes de recepció i lliurament del NIF a les cooperatives participants en la 12a edició del projecte CuEmE (Cultura Emprenedora a l’Escola). Enguany, el projecte creix amb la incorporació de l’Escola Séquia que s’ha sumat a l’Escola Bages, Institut Escola Manresa, Escola La Salle, Escola l’Espill i l’Escola Puigberenguer.
L’Ajuntament de Manresa ha acollit aquest matí els actes de recepció i lliurament del NIF a les cooperatives escolars que participen aquest curs en el projecte CuEmE (Cultura Emprendora a l’Escola), un projecte que enguany compta amb la participació de tres-cents alumnes de 5è i 6è de primària, una xifra rècord gràcies a la incorporació al projecte de l’Escola Séquia, que se suma a les escoles que ja han participat altres anys com l’Escola Bages, Institut Escola Manresa, Escola La Salle, Escola l’Espill i Escola Puigberenguer.
L’alumnat ha estat rebut per l’alcalde de la ciutat, Marc Aloy Guàrdia, juntament amb el regidor d’Ocupació i Emprenedoria, Lluís Vidal Sixto Orozco, i el regidor d’Educació, Pol Huguet Estrada. Durant l’acte, les autoritats han aprofitat per acostar-se a cada cooperativa, preguntant pels noms escollits, pels productes que estan preparant i per les causes socials a les quals destinaran part dels beneficis. Ha estat una conversa distesa i directa que ha permès descobrir les idees originals i el compromís dels alumnes amb els valors del cooperativisme i l’emprenedoria.
En aquesta edició, s’han constituït un total de 12 cooperatives. En l’acte d’avui s’han fet entrega del NIF a 10 de les 12 cooperatives participants. El NIF de 2 de les cooperatives de l’Escola Puigberenguer es lliuraran el pròxim dia 2 d’abril a la mateixa escola per part del regidor d’Educació, Pol Huguet. El NIF és el document necessari per a totes les empreses i que les constitueix legalment com a cooperatives. Un cop fet aquest tràmit administratiu, les cooperatives escolars ja estan a punt per a elaborar els productes que finalment vendran al mercat durant el mes de maig.
L’alumnat ha donat mostra de creativitat i esperit emprenedor batejant les seves cooperatives amb noms ben originals, que reflecteixen el caràcter i les inquietuds de cada grup:
Institut Escola Manresa:
- 5è A - Worlcraft
- 5è B - Imaginart
- 5è C – Fantasy Art
- 5è D – Cooperativa CEM
Escola Bages:
- 6è A - Antinfinit
- 6è B - Ceobim
La Salle Manresa:
- 5è A – La Sal·lians Team
Escola l’Espill
- 5è A – La Cuina dels Gamberros
Escola la Séquia
- 5è A - Sequipros
- 5è B - Cooperagotes
Escola Puigberenguer
- 5è A – Help Coop
- 5è B – Coop de mà
Un projecte que van arrencar el curs 2012-13
El CuEmE va començar a Manresa el curs 2012-2013 amb una sola escola i, dotze anys després, s’ha consolidat com una experiència d’èxit que va molt més enllà de l’aprenentatge teòric: converteix infants de 5è i 6è en veritables emprenedors. Enguany, sis centres educatius —Escola Bages, Institut Escola Manresa, Escola L'Espill, Escola Puigberenguer, Escola La Séquia i Escola La Salle— han creat cooperatives escolars. Els i les alumnes han impulsat aquests projectes des de zero: han escollit el seu nom, han elaborat els estatuts, han decidit com es gestionaran i han definit quins productes o serveis oferiran.
El programa CuEmE és una iniciativa impulsada per la Diputació de Barcelona en col·laboració amb l’Ajuntament de Manresa i és possible gràcies a l’entusiasme i el compromís de l’alumnat, així com al suport indispensable de les seves famílies, tutors i tutores, i de l’Àrea d'Economia Social i Solidària i d'Educació del consistori, que són les encarregades de dur a terme el projecte. La iniciativa no només busca acostar els infants al món de l’emprenedoria, sinó que també fomenta valors fonamentals com la cooperació, la presa de decisions col·lectives i la responsabilitat social. Per això, una part dels beneficis de les cooperatives es destina a entitats socials, mentre que la resta es reinverteix en activitats per als mateixos alumnes.
Després de dotze anys de recorregut, el CuEmE ha esdevingut molt més que un projecte educatiu: és una experiència real d’aprenentatge vivencial, on l’alumnat descobreix que les seves idees, quan es treballen en equip, poden generar un impacte positiu en la comunitat. A més, el projecte reforça els principis bàsics del cooperativisme, com la democràcia interna, la participació activa, la igualtat d’oportunitats i la sostenibilitat, promovent una manera de treballar basada en el compromís social i la solidaritat.
(*) Peu de foto: Les cooperatives escolars del curs 2024-2025 han estat rebudes avui a l'Ajuntament