El bus de Manresa incorpora a la flota del servei de transport públic urbà dos autobusos híbrids
14/10/2015Amb aquestes incorporacions, l’Ajuntament de Manresa segueix el compromís del Pla de Mobilitat de promocionar la utilització de vehicles ecològics i per tal d’oferir un servei de transport públic de qualitat i sostenible.
L’Ajuntament de Manresa, en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura i després d’haver fet diverses proves pilot amb autobusos híbrids l’any passat, incorpora a la flota d’autobusos de Manresa Bus dos autobusos híbrids al transport de viatgers operat per l’empresa del grup Sagalés. Aquests dos busos realitzaran preferentment els recorreguts de les Línies L1 –La Balconada i L2 –La Parada, que tenen la parada de regulació principal al carrer Guimerà.
Els dos busos ha estat presentats avui al migdia en un acte que ha comptat amb la presència de la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Manresa, Olga Sánchez; del director d’explotació de Manresa Bus, Francisco Ledesma; i del delegat de vendes de l’empresa MAN Truck & Bus Iberia, Eduard Benedicto. Els han acompanyat també representants del grup Sagalés.
Olga Sánchez ha mostrat la seva satisfacció per “la incorporació d’aquests dos vehicles híbrids a la flota de busos de la ciutat que oferiran als usuaris i a la ciutat un servei de més qualitat, més comoditat i més sostenible”. Per a la regidora de Mobilitat, amb aquestes incorporacions, l’Ajuntament de Manresa segueix el compromís del Pla de Mobilitat de promocionar la utilització de vehicles ecològics i per tal d’oferir un servei de transport públic de qualitat i sostenible, incorporant les millors tecnologies disponibles, ja sigui per minimitzar el impacte ambiental i millorar la qualitat de l’aire, com per oferir millor servei o més informació als usuaris.
Per la seva part, Francisco Ledesma també ha valorat de forma molt positiva l’adquisició d’aquests dos vehicles després d’haver fet proves pilot amb diversos vehicles híbrids i després de valorar les avantatges i inconvenients de l’orografia de Manresa.
Estalvi d’energia i reduccions d’emissions
El director d’explotació de Manresa Bus així com el representant de l’empresa MAN, empresa fabricant dels vehicles, han explicat que el sistema de propulsió híbrida ofereix un rendiment òptim en trajectes urbans, ja que aprofita els processos de desacceleració i frenada per recarregar les bateries gràcies a un sistema de frenada regenerativa. Aquests autobusos disposen d'un motor de combustió interna associat a un generador elèctric, que permet la recàrrega de les bateries.
Això suposa que poden circular amb tracció purament elèctrica, amb zero emissions i consum, fins que la càrrega de les bateries cau per sota d’un nivell mínim. A partir d’aquest moment, s’activa el motor de combustió interna que fa de propulsor del vehicle, alhora que fa funcionar el generador elèctric per tornar a carregar les bateries fins al nivell necessari perquè torni a funcionar en mode purament elèctric.
D’aquesta manera s’aconsegueix un estalvi d’energia de l’ordre del 22% i una considerable reducció d’emissions de partícules, òxids de nitrogen i monòxid de carboni, en comparació amb els vehicles dièsel convencionals. El sistema híbrid també té efectes positius en la reducció de contaminació acústica. Segons els assajos coneguts, la reducció de la potencia acústica pot arribar al 50%.
L’any passat ja es van fer tres proves pilot
Durant els mesos de gener i juny del 2014 es va realitzar tres proves pilot amb autobusos híbrids cedits per diferents fabricants, que van tenir molt bona rebuda dels usuaris del servei de transport públic urbà de Manresa.
Amb les dades obtingudes per les proves pilot s’ha realitzat un estudi comparatiu de valoració econòmica i tècnica dels vehicles híbrids provats, comparant-los amb un vehicle estàndard de gasoil model euro 6. En aquest estudi s’ha tingut en compte el cost d’adquisició de cada un dels vehicles, el consum real de combustible obtingut, el cost de manteniment juntament amb altres paràmetres com les emissions de partícules contaminants i acústiques, característiques tècniques i de confort.
Els resultats d’aquest estudi ens indiquen que el model més competitiu dels híbrids testats, adaptat a la orografia de Manresa, és el model MAN lion’s city hybrid (A 37 híbrid Euro6) Aquest obté un resultat d’estalvi de combustible del 22% respecte els vehicles actuals de la flota.
Aquests vehicles entraran en funcionament a partir de la setmana vinent per substituir els dos vehicles més vells de la flota i d’aquesta manera millorar l’eficiència i confortabilitat del servei.
Composició actual de la flota. Condicions de contracte
En aquest moment la flota del servei de transport públic de la ciutat té un total de 17 vehicles, dels quals en dies laborables lectius en circulen 14 i n’hi ha tres de reserva.
A partir de l’antiguitat dels vehicles adscrits i durant el període de durada del contracte es preveu un calendari de renovacions de la flota d’autobusos. En aquest sentit estava previst per contracte fer aquesta renovació a l’estar amortitzats els dos vehicles més vells.
Els nous vehicles híbrids disposaran, igual que la resta de vehicles, de rampa d’accés per persones amb mobilitat reduïda, cadires de rodes i cotxets de nens, espai interior destinat a la col·locació de cadires de rodes i cotxets de nens, reserva de seients per a persones amb mobilitat reduïda, senyalitzats i propers a les portes d’accés, informació visual i acústica a bord dels vehicles (amb informació de propera parada, correspondència, incidències, ...) per a persones amb discapacitats visuals i acústiques, aire condicionat i són vehicles amb pis baix continu.
Els nous vehicles són de 12 metres, pis baix complert i tres portes.
Comencen els treballs per instal·lar tres noves parades de bus
En paral·lel i dins els actes dela Setmanadela Mobilitat Sosteniblei Segura 2015, l’Ajuntament ha iniciat aquesta els treballs d’instal·lació de tres noves parades de transport públic urbà a:
- Carrer Barcelona núm. 61 (alçada carrer Santa Teresa), amb servei dela Línia8 Perimetral – Estacions (direcció Renfe). En aquesta parada s’instal·len andanes prefabricades per a millorar la comoditat dels usuaris.
- Carrer Barcelona núm. 80 (alçada carrer Dr. Esteve), amb servei de les Línies 2La Parada(direccióLa Parada) i L8 Perimetral – Estacions (direcció Hospital Sant Joan de Déu)
- Carrer Puigmal, entre els carrers Callús i l’Av. Universitària, amb servei dela Línia3 Mion (direcció centre ciutat).