Comencen les obres de prolongació de l'avinguda dels Països Catalans de Manresa
05/10/2020El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat avui l’inici dels treballs, juntament amb l’alcalde, Marc Aloy, que suposen una inversió de 4,3 milions d’euros. L’actuació s’emmarca en un conveni de col·laboració entre el Departament i l’Ajuntament de Manresa per afavorir la connexió de la ciutat amb la C-55 i la C-16
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i l’alcalde de Manresa, Marc Aloy, han visitat avui l’inici dels treballs de la prolongació de l’avinguda dels Països Catalans, que permetrà afavorir la connexió de la ciutat amb la ronda de Manresa de la C-55 i l’autopista C-16. Aquesta actuació suposa una inversió de 4,3 MEUR i s’emmarca en un conveni de col·laboració entre el Departament, que en finançarà el 60%, i l’Ajuntament, que aportarà el 40%.
La presentació de l’inici de les obres ha tingut lloc aquesta tarda, en un acte al qual també han assistit el primer tinent d’alcalde, Valentí Junyent, els regidors d’Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López; i de Barris, Acció Comunitària i Civisme, Núria Masgrau; representants dels grups municipals, membres de les associacions de veïns de la Font dels Capellans, Sagrada Família i Cots-Guix Pujada Roja, i tècnics i responsables dels departaments de Territori de l’Ajuntament i la Generalitat, així com representants d’Aigües de Manresa. La presentació tècnica de les obres ha anat a càrrec de Xavier Flores, director general d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat.
Els treballs, amb un termini d’execució de 12 mesos, consistiran en la construcció d’un nou vial, previst d’acord amb el planejament urbà de Manresa. El nou vial discorrerà entre la carretera de Viladordis i la plaça Prat de la Riba i tindrà 800 metres de longitud i 8 metres d’amplada, amb un carril per sentit.
Aquest vial s’iniciarà amb un nou encreuament amb la carretera de Viladordis, que permet enllaçar amb la C-55, primer, i amb l’autopista C-16, posteriorment. El traçat es desenvoluparà seguint el corredor establert en el planejament, el qual a llarg termini, preveu que l’avinguda que ara s’urbanitza tingui unes característiques similars als de l’avinguda Universitària: amb dues calçades separades per una mitjana arbrada, una vorera arbrada en un costat (sud) i un passeig lateral ampli amb espai per a vianants, bicicletes i espais de descans a l’altre costat (nord).
D’aquest conjunt d’elements, el projecte que es preveu executar ara correspon a la primera fase i inclou la calçada i la vorera arbrada del costat sud (situada a l’esquerra, en el sentit de carretera de Viladordis a Prat de la Riba), i la mitjana arbrada. En l’obra que ara comença es construiran dos carrils de circulació, un en cada sentit, i quan l’avinguda estigui del tot completada, hi haurà dos carrils per a cada sentit, separats per la mitjana central.
La segona fase es construirà quan es desenvolupin els àmbits de creixement d’aquests sectors.
Característiques del nou vial
El nou vial tindrà una secció que, majoritàriament constarà d’una vorera de 3,5 metres d’amplada, arbrada, i també una zona d’aparcament de 2,3 metres d’amplada i una calçada amb dos carrils de 3,2 metres d’amplada cadascun. Per la banda nord tindrà una franja arbrada de 1,6 metres corresponent a la futura mitjana de l’avinguda.
Es construirà una rotonda a la cruïlla amb la carretera de Viladordis, de 52 metres de diàmetre exterior i una altra al carrer Fra Jacint Coma i Galí, de 46 metres. El traçat finalitza a la plaça Prat de la Riba, que s’adequarà, per a connectar amb la vialitat existent.
Millora de la mobilitat
Aquesta nova avinguda, que uneix la plaça Prat de la Riba amb el carrer Viladordis, esdevindrà una nova ronda de circumval·lació de la ciutat pel seu sector est i perllongarà la que actualment conforma l’avinguda de les Bases de Manresa, de manera que farà el paper de connector entre barris de la ciutat. Permetrà la distribució dels vehicles que entren a la ciutat per la carretera de Vic o pel carrer Viladordis cap als barris de la Font dels Capellans i la Sagrada Família, sense necessitat de penetrar cap a l’interior de la ciutat. Així mateix, establirà una connexió directa entre la zona de les Bases i la Parada i els barris esmentats.
El Departament de Territori i Sostenibilitat és l’encarregat d’executar les obres corresponents, per a les quals l’Ajuntament cedeix els terrenys necessaris. Un cop executat el nou vial, la Generalitat el cedirà a l’Ajuntament.
“Una obra importantíssima que els ajudarà a completar la ciutat”
En l’acte, l’alcalde de Manresa, ha fet un agraïment molt especial a totes les persones que han fet possible l’inici de les obres que fan realitat un projecte que es va iniciar el 2014 i que “ha portat hores i hores de feina i de tramitació”. Per a l’alcalde, “és un dia de satisfacció. Comença una obra importantíssima, amb una inversió de 4,3 milions d’euros, que ens ajudarà a completar la ciutat en un punt en què es difumina, al límit entre el sòl urbà i l’urbanitzable”
L’alcalde ha afirmat que “és un vial important, de 800 metres, que relliga barris, que connecta des del carrer Viladordis a Prat de la Riba, i que també resol connexions dels carrers i genera una ronda de circumval·lació interior, relligant el nord amb l’est de la ciutat”.
Aloy ha afirmat que l’obra és “una exemple de diàleg, consens i treball compartit entre administracions i entitats”. També ha afirmat que “no és una obra de govern sinó de ciutat, i per tant és important que avui hi hagi el veïnat, els grups municipals i els tècnics que ho han fet possible”. Igualment, ha remarcat el part d’Aigües de Manresa, que hi té un paper important perquè “el projecte inclou la realització d’un col·lector que ajudarà a resoldre problemes d’inundacions”.
Al seu torn, el conseller Damià Calvet ha afirmat que “som el departament de Territori però també de les ciutat i els poble, per donar resposta a les necessitats de la gent”. El conseller ha remarcat la rellevància del projecte que ara comença, en un espai, al límit de la ciutat, un “espais de frontera”, com en altres ciutats del país, “tradicionalment estaven mal resolts”. Segons ell, “els ajuntaments i les institucions democràtiques hem anat podent resoldre aquestes problemàtiques. I en aquest punt fem aquesta eina de recosir un d’aquests entorns. Conjuntament amb totes les institucions i entitats implicats, hem aconseguit tirar endavant una obra molt important, amb una inversió que no és menor, que durarà 12 mesos i que quan estigui culminada millorarà la qualitat de vida de la gent dels barris i de Manresa”.