L'Ajuntament de Manresa estableix una rebaixa global del 25% en el preu de la zona blava i anuncia que la gestió es farà a través de Fòrum
03/02/2023Les noves tarifes, fruit de la remunicipalització, entraran en vigor a finals de maig, quan s’acaba la concessió actual. L’estacionament a la primera corona passa d’1,95 a 1,50 euros i la zona taronja passa d’1,70 a 1,30 euros. Pel que fa als vehicles de zero emissions, la tarifa passa d’1 euro a 75 cèntims, i l’anul·lació de denúncia de 8 a 6 euros. La rebaixa retalla del tiquet que paga l’usuari tant l’IVA com l’augment de l’IPC anual que s’havia establert a principis d’aquest 2023 i fa retornar el preu de la zona blava a les tarifes que hi havia fa 15 anys.
L’Ajuntament de Manresa ha anunciat els nous preus de la zona blava, que incorporen una rebaixa global del 25% i que entraran en vigor a partir del 26 de maig, quan s’acaba la concessió actual. Les noves tarifes són fruit de la remunicipalització del servei, anunciada i aprovada per Ple aquest passat octubre. Ho ha explicat avui l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, en una roda de premsa en la qual ha estat acompanyat pel regidor de Presidència i Hisenda, Valentí Junyent Torras, i del regidor d’Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López Martí. L’alcalde ha avançat també que la gestió del servei es farà a través de l’empresa municipal Fòrum.
Amb les noves tarifes, fixades per ordenança fiscal, l’estacionament en zona blava passa de costar 1,95 euros a 1,50 euros; l’estacionament en zona taronja (segona corona) passa d’1,70 euros a 1,30 euros; l’estacionament per als vehicles de zero emissions passa d’1 euro a 75 cèntims i l’anul·lació de la denúncia de 8 a 6 euros. La rebaixa retalla del tiquet que paga l’usuari tant l’IVA com l’augment de l’IPC anual que s’havia establert a principis d’aquest 2023 i fa retornar el preu de la zona blava a les tarifes que hi havia fa 15 anys.
Es tracta d’un preu que queda per sota de municipis com Granollers (1,95 euros l’hora per la primera corona), Mataró (1,80), Vilanova i la Geltrú (1,80) o Terrassa (1,75) i molt lluny de ciutats com Sant Cugat (2,80) o Barcelona (2,50). Així mateix, el preu de Manresa s’equipara a ciutats com Igualada o Sabadell, amb preus d’1,50 euros l’hora a la primera corona.
Beneficis que revertiran en la millora de la mobilitat
Segons ha subratllat l’alcalde, la gestió directa del servei permetrà a l’Ajuntament de Manresa que els beneficis puguin revertir en la millora de la ciutat, amb atenció especial a les polítiques de mobilitat, sostenibilitat i espai públic. Així mateix, amb la remunicipalització, “recuperem la sobirania del servei”, fet que “ens permetrà ser molt més flexibles en la presa de decisions que afecten la mobilitat de la ciutat”.
Així, el govern de Manresa té l’objectiu de destinar els beneficis a la millora dels camins escolars —itineraris i accessos cap als centres escolars, amb més senyalització vertical i horitzontal, reductors de velocitat, baranes, rebaixos i radars pedagògics—; a millores de seguretat viària en cruïlles i passos de vianants —semàfors, reducció de carrils de circulació, ampliació de l’espai per vianants i passos de vianants intel·ligents—; a l’ampliació de voreres i zones d’estada a barris, a millores d’accessibilitat a les parades de bus i a centres de serveis i de lleure i al foment del transport públic i de l’ús de la bicicleta, entre altres mesures.
Frenar la congestió
Les zones d’aparcament en superfície sota temps limitat estan pensades per frenar el volum i la congestió del trànsit al centre de la ciutat, potenciant la rotació de vehicles als punts de més concentració comercial i de serveis.
Actualment, a la ciutat hi ha un total de 733 places de zona blava i 443 places de zona taronja. També hi ha 73 places de zona verda i 21 places mixtes de tarifa verda i taronja (al pàrquing de la Dama). Pel que fa als expenedors, n’hi ha 56.
Mensualment, aquest passat 2022 van aparcar a la zona blava 105.708 vehicles de mitjana, el 73,6% dels quals (77.809 vehicles) ho van fer a la primera corona (zona blava), el 25,2% (26.722) van estacionar a la segona corona (zona taronja) i l’1,2% van ser vehicles de zero emissions (1.177). La primera corona és on hi ha més ocupació i més rotació, coincidint amb l’àrea de la ciutat que té més serveis i activitat comercial.