Aquest web utilitza galetes (cookies) per a oferir una millor experiència de navegació. Si continua navegant pel web, considerem que accepta la seva utilització. [ Acceptar ]
Icona tornar al inici
La ciutat
L'Ajuntament
Serveis
Oficina virtual

El govern municipal proposa un augment del 2,5% de la majoria de taxes i de l'IBI i incrementa les mesures per incentivar la creació de llocs de treball

Imatge de la notícia
11/10/2023

El percentatge d’increment és inferior a la pujada de l’IPC, que actualment és del 3,5%. S’introdueixen bonificacions importants per a les empreses que s’implantin al nou polígon del Pont Nou i al Parc Tecnològic.

 

L’equip de govern de l’Ajuntament de Manresa proposarà al Ple municipal del pròxim 19 d’octubre modificacions a les ordenances fiscals per a l’any 2024 que tenen un doble objectiu. Per una banda, que l’Ajuntament pugui fer front a l’augment de les despeses ordinàries, derivades de l’increment del cost de la vida. De l’altra, aplicar mesures que incentivin l’activitat econòmica i la creació de llocs de treball.

 

La proposta s’ha presentat aquest matí en una roda de premsa encapçalada per l’alcalde, Marc Aloy Guàrdia, i el regidor d’Hisenda, Pere Massegú Bruguera. Ambdós han destacat la necessitat de revisar les ordenances per poder presentar un pressupost per a l’any vinent equilibrat, tenint en compte l’increment de l’IPC, i han explicat també que la revisió s’ha fet sota criteris de prudència.

 

Així, les noves ordenances preveuen un augment del 2,5% de la majoria de taxes i preus públics i també de l’IBI, un percentatge que és inferior a la pujada de l’IPC, que actualment és del 3,5%. A la vegada, el govern ha dissenyat un conjunt de mesures per incentivar l’activitat econòmica i la creació de llocs de treball, que inclouen importants bonificacions de l’Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO) i de l’Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE), a més de mantenir els tipus i els coeficients d’aquests dos impostos.

 

Tal com ha detallat l’alcalde, “l’objectiu és que vinguin empreses i generin llocs de treball, perquè la millor política social és que la gent tingui feina”. En la mateixa línia, el regidor d’Hisenda ha assegurat que la voluntat és “fer atractiva la implantació d’empreses”, sobretot al nou polígon del Pont Nou i al Parc Tecnològic.

 

Les ordenances també inclouen l’augment de la taxa de recollida de residus i de l’impost sobre l’increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana (conegut com a plusvàlua).

 

Les mesures aplicades implicaran uns majors ingressos de 2,16 milions d’euros, bàsics per poder fer front a l’increment generalitzat del cost de les despeses ordinàries.

 

 

Impuls a l’activitat econòmica i a la creació de llocs de treball

 

L’Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO) manté el tipus impositiu del 4% i es proposa establir una nova bonificació per la construcció de naus industrials al polígon del Pont Nou i al Parc Tecnològic de fins al 65% en funció dels llocs de treball creats, amb un mínim de 10 treballadors i treballadores.

 

La nova bonificació se suma a les ja introduïdes en aquest impost en modificacions anteriors de l’ordenança, com les bonificacions del 95% per obres que incorporin sistemes d’energia solar; per la rehabilitació de façanes, cobertes i mitgeres al Centre Històric; per obres de millora en domicilis de persones grans que formen part del programa de rehabilitació de la Diputació de Barcelona; per la construcció d’habitatges de protecció oficial; per obres de reforma en edificis inclosos en el Pla Especial de Protecció del Patrimoni Històric; per obres en edificis que hagin passat la revisió tècnica municipal, i en les actuacions de rehabilitació d’habitatges realitzades en el marc del projecte finançat per fons Next Generation que s’està desenvolupant al barri del Xup, a les Cases de Xocolata i als grups Francesc Cots, Sant Rafael i Cases de La Culla. També existeix una bonificació del 90% per a les construccions, instal·lacions o obres que afavoreixin l’accessibilitat universal.

 

A banda, dins d’aquest impost, es proposa actualitzar el mòdul bàsic establert pel Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya (COAC), que passa de 587 a 641 euros el metre quadrat. Es tracta del mòdul que s’utilitza per calcular el cost de les obres sobre el qual s’aplica el tipus impositiu en cas de noves edificacions, reformes, rehabilitacions i enderrocs.

 

Pel que fa a l’Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE) també es congela i, a la vegada, s’incrementa el percentatge de la bonificació per inici d’activitat (que passa del 25% al 50%) i per augment de la plantilla (del 20% al 50%).

 

A més a més, es mantenen reduccions introduïdes l’any passat per incentivar l’activitat econòmica a la ciutat, com el preu de la taxa tant per la comunicació prèvia d’activitats —que va experimentar un descens mitjà de les tarifes del 50%—, el preu de la llicència ambiental, que es va reduir el 35%, o la reducció del 95% per les noves activitats comercials i de serveis professionals al Centre Històric.

 

 

Impost sobre Béns Immobles

 

L’Impost sobre Béns Immobles (IBI) tindrà un increment del 2,5%, si bé es mantenen les bonificacions dels exercicis anteriors: la bonificació del 75% pels habitatges que s’inscriguin a la borsa de mediació de lloguer social que gestiona l’empresa municipal FORUM SA com a Oficina Local d’Habitatge, la bonificació del 60% per als immobles que constitueixen l’activitat d’empreses d’urbanització, construcció i promoció immobiliària, i la bonificació del 50% per la instal·lació de plaques solars, amb un topall de 200 euros/kw instal·lat i 2.500 euros anuals per a grans instal·lacions.

 

Amb l’increment del 2,5%, el tipus impositiu d’urbana passa del 0,956% al 0,980%. L’increment és el mateix que el 2022 i 2023, mentre que els exercicis anteriors l’impost va estar congelat o amb pujades moderades: 0% (2021); 1,7% (2020); 1,5% (2019); i 2,5% (2018). El 2017, la pujada ponderada va ser també del 0%, tot i que els tipus impositius van créixer, però la majoria de rebuts no van variar. El 2016 i 2015 les ordenances també es van congelar, de manera que l’increment anual mitjà de tots aquests anys se situa entorn de l’1,2%.

 

La proposta manté també el recàrrec del 50% per als habitatges d’ús residencial que es trobin desocupats amb caràcter permanent durant un període mínim de dos anys, tot i que s’adapta el seu text a la nova normativa de la Llei del Dret a l’Habitatge (llei 12/2023), que exigeix que el propietari ho sigui d’un mínim de 4 habitatges (ocupats o desocupats), aplicant-se el recàrrec als habitatges desocupats de la seva propietat (amb l’anterior normativa, perquè s’apliqués el recàrrec, el propietari havia de sumar un mínim de 3 habitatges, tots ells desocupats, i era aleshores quan el recàrrec s’aplicava a tots 3).

 

Pel que fa a l’impost sobre béns immobles de naturalesa rústica, també s’incrementa en un 2,5%. No augmenta, però, l’impost sobre béns immobles de característiques especials.

 

 

Augment del cost del servei de recollida de residus i de la plusvàlua

 

Pel que fa a la recollida de residus, un servei que és deficitari, la taxa anual per habitatge passarà dels 131,30 euros actuals als 151 euros el 2024. La pujada està relacionada amb la nova Llei de Residus i Sols Contaminants per una Economia Circular, de 8/4/2022, que a partir de l’abril de 2025 obliga els ajuntaments a cobrar una taxa que cobreixi el 100% del cost del servei, a més de tendir cap a un sistema de pagament per generació.

 

Així, s’ha decidit aplicar per al 2024 un augment del 15%, per tal d’aproximar el que l’Ajuntament recapta amb el cost del servei. Amb aquest augment, es preveuen uns ingressos de 7,9 milions d’euros, import que encara és inferior al cost del servei previst per aquest any, de 10,2 milions d’euros, fet que suposa que durant aquest 2024 l’Ajuntament encara farà front al  dèficit, estimat en 2,3 milions d’euros.

 

El cost del servei de recollida de residus no ha parat d’encarir-se en els darrers anys per l’augment del cost de l’energia i per l’augment del cànon que es paga a l’abocador. També cal tenir en compte la posada en marxa del nou contracte, que inclou la renovació de la flota de vehicles i de contenidors, així com altres millores en el servei. Per contra, en els anys 2020 i 2021 la taxa no es va incrementar, amb motiu de la pandèmia, mentre que el 2022 l’augment va ser del 4,17% i el 2023 del 5%.

 

Pel que fa a l’impost sobre l’increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana, conegut com a plusvàlua, passa d’un tipus impositiu del 25% a un del 27,5%, amb l’objectiu de compensar la davallada d’ingressos a causa de la nova regulació estatal de l’impost. La majoria d’ajuntaments ja apliquen un tipus del 30%, que és el màxim que permet la Llei d’Hisendes Locals.

 

 

Vehicles, Puigmercadal i zona blava, sense augments

 

Pel que fa a la resta de taxes i impostos, augmenten un 2,5%, a excepció de la taxa de la zona blava, que manté els nous preus rebaixats aquest mes de maig, quan el servei va passar a ser gestionat per l’empresa municipal FORUM SA, o la taxa del Mercat Municipal de Puigmercadal, que es congela, tenint en compte que enguany ja s’havia rebaixat un 20%. Tampoc augmenta l’impost sobre vehicles de tracció mecànica, perquè en aquest cas ja s’apliquen les tarifes màximes que permet la Llei d’Hisendes Locals.

 

 

(*) Podeu veure els principals canvis resumits en aquest document

Destaquem
Banners anteriors
  • Opinió Grups Municipals
  • App de seguretat per a comerços
  • WC Publics
  • Síndic de Greuges
  • Pla de Protecció Especial del Patrimoni de Manres
  • Banca ètica
  • Manresa ciutat civica
  • Banner PA ICAM
  • Municipis per la independència
  • Projecte simbiosi industrial
  • Banc ADN
  • Consulta del planejament vigent
  • Carrer del balç
  • Tracta'm bé 2
Banners següents
Logo del Cor de Manresa
Mapa web | Avís legal | Política de privacitat | Política de cookies | Política de seguretat | Accessibilitat
© Ajuntament de Manresa - Pl. Major 1 - 08241 Manresa - +34 93 878 23 00 - ajt@ajmanresa.cat