El català a la retolació comercial
La Llei de política lingüística determina que la senyalització i els cartells d’informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic han de ser redactats, almenys, en català. Tant si es regenta una empresa des de fa temps o es té la intenció d’obrir-ne una en breu, cal tenir present la legislació en matèria lingüística.
A Catalunya i, per tant, a Manresa la senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic han de ser redactats, com a mínim, en català. Aquesta normativa inclou tant la retolació interna com l'externa. (Article 32.3 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística).
Per tant, cal que a l'hora d'obrir un nou negoci comercial cal que tinguis present aquests criteris lingüístics:
- La retolació externa ha de ser, almenys, en català. Són els rètols que anuncien de manera genèrica l'activitat de l'establiment. Aquests cartells han de ser, almenys, en català: Fruites Ferrer / Bugaderia New York / Flors Carmen / Farmàcia Newman / Běijīng Restaurant / Creperia Bonjour. Les marques registrades i marques comercials no estan subjectes a aquest criteri. Cal que sempre quedi expressat explícitament i almenys en català l'activitat de l'establiment.
- La retolació interna de caràcter fix, les llistes de preus i de serveis, també han de ser sempre, almenys, en català: Lavabos / Horari / Sortida / Emprovador / Magatzem / Privat / Obert / Rebaixes.
Consulta la llei:
- Llei 1/1998 de política lingüística.
- Llei 22/2010, del Codi de consum de Catalunya.
- Llei 18/2017, de comerç, serveis i fires.