Promoció Cultural, Turística i Comercial
El Ple de l’Ajuntament de Manresa, en sessió del dia 21 de novembre de 2024, va
aprovar l’establiment del Servei de Promoció Cultural, Turística i Comercial de Manresa com a culminació d'un procés iniciat el juny de 2022 per a la implantació d’un servei que assumís les funcions de la Fundació Turisme i Fires de Manresa a la recerca d’una major eficiència de la gestió i d’una millora dels serveis que ofereix.
La proposta inicial va evolucionar cap a un nou projecte que també va incloure altres components i que està integrat finalment per:
- Fundació Turisme i Fires de Manresa.
- Fundació Aigües de Manresa-Junta de la Sèquia (Museu de l’Aigua i el Tèxtil i altres).
- Museu de Manresa-Museu del Barroc de Catalunya.
- Fires i mercats no sedentaris a la via pública.
Els àmbits d'aquest nou servei són:
- Gestió de la destinació turística
- Gestió patrimonial i museística.
- Gestió de fires i mercats.
Gestió de la destinació turística
- Atracció de visitants. Promoure l’atractiu turístic de la ciutat aprofitant els seus actius patrimonials per millorar la seva projecció exterior i impulsar el desenvolupament econòmic.
- Promoció del Camí Ignasià. Potenciar el paper de Manresa com a destí final del Camí Ignasià per contribuir a la promoció i la projecció de la ciutat.
- Esdeveniments. Promoció i gestió de concerts, fires, convencions, festivals, congressos o altre tipus d’esdeveniments que projectin la imatge de la ciutat a l’exterior.
Gestió patrimonial i museística
- Museu de Manresa - Museu del Barroc de Catalunya. inaugurat el febrer de 2024 i vinculat al MNAC, aposta per la posada en valor i la difusió de l’art barroc.
- Museu de l’Aigua i el Tèxtil. presenta l’evolució industrial de la ciutat de Manresa, amb èmfasi en l’aigua com a recurs per a l’activitat econòmica i la indústria de la cinteria.
- Espais vinculats. Carrer del Balç, Espai 1522, Espai Memòries, Can Font, la Culla o InfoSéquia.
Gestió de fires i mercats
- Fires. Gestió, organització i desenvolupament de diferents activitats firals que tinguin per objectiu generar un impacte en la dinamització econòmica de la ciutat i l’impuls dels sectors productius locals.
- Mercats no sedentaris. Control i vigilància del mercat, vetllar pel seu correcte funcionament i garantir que el servei que s’hi presta assoleix el nivell de qualitat adequat.
- Logística. Subministrament, transport i muntatge de materials necessaris per a la realització d’actes de ciutat.
El servei de Promoció Cultural, Turística i Comercial disposa d'uns equipaments adscrits:
- Oficina de Turisme Centre d’Acollida Torre Lluvià
- Museu de Manresa-Museu del Barroc de Catalunya (MBC)
- Centre d’Interpretació del Carrer del Balç
- Espai Manresa 1522. La ciutat d’Ignasi
- Espai Memòries/Lapidari
- Jaciments de Santa Caterina
- Museu de l’Aigua i el Tèxtil (MAT)
- Centre de l’Aigua i Parc de Can Font
- Casa de la Culla
- Parc de l’Agulla
- InfoSéquia
- Palau Firal
La gestió del nou servei: nova societat municipal
Des de l’Ajuntament es va decidir, un cop analitzades les diverses alternatives, que aquest nou servei públic es gestioni mitjançant la gestió directa per part d’una societat mercantil municipal amb capital social íntegrament públic: Manresana d’Actius Turístics, Museus i Fires.
L'objectiu principal d'aquesta nova societat municipal és Impulsar la promoció i la projecció de la ciutat de Manresa i el seu entorn aprofitant els avantatges que aquest tipus de gestió ofereix per:- Fer endreça.
- Simplificar els procediments.
- Harmonitzar els criteris de funcionament.
- Augmentar la capacitat per teixir sinergies.
- Millorar l’eficiència.