Inspeccions establiments minoristes alimentació
L’any 2011 amb la publicació del RD 191/2011 de 18 de febrer, (on es derogaven les Autoritzacions Sanitàries de Funcionament i s’obligava als ajuntaments a la creació d’un cens municipal d’establiments minoristes d’alimentació ), va invalidar el procediment que es venia fent servir basat en freqüències mínimes d’inspecció.
El 2013 es va aprovar per Ple Municipal el “nou pla d’inspeccions”, basat en la valoració del risc alimentari, en el temps transcorregut entre les inspeccions i en aplicar un factor de correcció. Aquesta era una nova eina més dinàmica que ens permetia estar actuant sempre sobre els establiments que presentaven el risc alimentari més alt i, en menys freqüència però també sobre els establiments de risc alimentari baix.
A principis de 2015 també es va elaborar un protocol per l’aplicació de multes i sancions derivades de l’activitat inspectora i gràcies a una ajuda de la Diputació de Barcelona es va auditar el servei d’inspecció segons la norma de qualitat UNE-EN-ISO 9001:2008 ,obtenint un resultat favorable.
Actualment , ens hem dotat d'un nou programa d'Inspeccions Programades de Control Oficial als establiments minoristes d'alimentació de Manresa en la línea de compliment del Plan Nacional de Control Oficial de la Cadena Alimentaria ( PNCOCA) que estableix criteris per al desenvolupament d'aquestes activitats , també dins l'àmbit minorista, que és on els municipis sóm competents i que ha estat aprovat el 2024.
Per altra banda, la llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques , estableix l'obligació de relació electrònica entre l'administació i determinats col·lectius, entre els quals les persones jurídiques, el que ha motivat l'adaptació del procediment d'inspecció. Actualment , la seva gestió la desenvolupem de forma electrònica.
És per aquest motiu també, que l'Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha desenvolupat una Guia de Criteris i protocol d'inspecció que ha posat a disposició dels ajuntaments mitjançant un grup de treball al qual s'ha adherit l'Ajuntament de Manresa i és el que s'està utilitzant, i que genera automàticament el resultat de la inspecció en base a les deficiències detectades.
Són eines que ens permeten objectivar les visites de valoració i inspecció i també us poden servir, en cas que tingueu o treballeu en un establiment alimentari , per consultar-les, reduir riscos i per tant millorar el servei i la seguretat dels aliments que oferiu i es consumeixen a Manresa.
Així doncs, les inspeccions es programen en funció d’una fórmula que es basa en la valoració del risc alimentari que presenta cada establiment i en el temps que fa que no s’ha anat a inspeccionar aquell establiment en concret.
Excepcionalment, si hi ha denúncia, alguna toxiinfecció,...es fan inspeccions també d’ofici , fora del pla d’inspeccions,per corregir de forma urgent les condicions sanitàries de l’establiment.