Missió i objectius
El projecte Lotus
La missió del projecte Lotus és treballar amb els més joves per potenciar l’autoobservació, l’autoconeixement, el coneixement mutu i la descoberta de l'entorn, així com ajudar-los a utilitzar la reflexió, l'autocontrol i la comprensió mútua com a eines de gestió emocional per a la resolució de conflictes i el benestar interior, amb l'objectiu de reforçar-hi els valors d'autoestima, respecte, solidaritat, pau i sostenibilitat, però a partir bàsicament de tècniques de transformació interior i no tant d'una aprehensió intel·lectual d'aquests valors.
La finalitat és formar futurs ciutadans més conscients i més compromesos amb l'entorn i amb els altres, aconseguir una ciutadania més cohesionada i oberta a l'exterior, amb més autoestima i comprensió mútua, i més pacífica, per millorar així la qualitat de vida de les persones, per contribuir a fer del món un lloc millor i, en un pla més local, per convertir Manresa en un referent d'espiritualitat i en una ciutat més acollidora i atractiva.
L’objectiu bàsic del projecte Lotus és, bàsicament, estar millor amb un mateix, incrementar el nivell de consciència d’un mateix, incrementar el nivell de pau i el benestar a la vida, i reduir l’estrès i l’ansietat. Això permet crear, a la vegada, un clima més saludable, ètic i compassiu (a l’aula, a l’escola...), i més propici per a l’aprenentatge i el desenvolupament com a persona. Es tracta d’una nova proposta per treballar l’equilibri físic, mental i emocional en la nostra vida.
El projecte Lotus es caracteritza principalment per ser vivencial, ja que proporciona eines a través de pràctiques i vivències, per treballar els valors universals, i per ser una proposta laica que enfoca l’espiritualitat des d’una vessant respectuosa i integradora. A més a més, el Lotus té un substrat de tradicions mil·lenàries budistes (‘mindfulness’) i vèdiques (ioga).
Objectius generals:
- Treballar per formar futurs ciutadans més conscients
- Treballar l’equilibri físic, mental i emocional de la persona
- Desenvolupar la capacitat d’autoobservació i autoregulació
- Millorar la concentració i atenció
- Reduir l’estrès i l’ansietat
- Millorar habilitats interpersonals (increment de l’amabilitat i respecte amb un mateix i amb els altres, etc).
- Crear un clima més saludable, ètic i compassiu, dins i fora de l’aula
- Promoure la pau, amb un mateix i amb els altres, reduir conflictes.
- Aconseguir una ciutadania més cohesionada, acollidora i pacífica
Objectius específics:
- Relaxar el cos
- Incrementar la sensibilitat i consciència corporal
- Tranquil.itzar la ment
- Millorar l'atenció i la concentració
- Aprendre a ser conscient del moment present
- Conèixer bases de neurociència per millorar l'aprenentatge
- Aprendre a identificar i regular emocions i pensaments
- Dominar les emocions amb més habilitat, especialment les difícils (ira, por...)
- Desenvolupar la tolerància a la frustració i l’estrès
- Aprendre a aturar-se i a respondre enlloc de reaccionar, aprendre a controlar els impulsos
- Aprendre a respirar i a trobar en un mateix un lloc de serenitat i seguretat
- Aprendre a escoltar-se a un mateix i als altres
- Potenciar l'empatia i la comunicació no violenta
- Treballar l'autoobservació i l'autoconeixement: punts forts, habilitats, talents, punts febles...
- Augmentar l'autoestima
- Potenciar el pensament crític i creatiu
- Conèixer els valors que són importants per a cadascú creences, judicis, prejudicis i necessitats
Característiques
- Vivencial: Es tracta bàsicament d’experimentar vivències.
- Pràctic: El projecte proporciona eines, a través de pràctiques, que es poden utilitzar a la vida quotidiana.
- Valors: Es treballen valors, que són universals per a tots els éssers humans, centrant-nos en tot el que ens uneix i ens és comú en el camí del benestar, pau i plenitud.
- Laic: Enfoquem l'espiritualitat des d'una vessant laica, respectuosa i integradora.
- Basat en tradicions milènaries: en el mindfulness (basat en el budisme) i també en el ioga (basat en la tradició vèdica)
- En el cas del lotus blau, s’enfasitza la natura, recorrent la part final del Camí Ignasià, de Castellgalí a Manresa. Aquest camí és simbòlic perquè representà una transformació per a Sant Ignasi.
El projecte Lotus fou una de les apostes més innovadores del projecte Manresa 2022 en el terreny educatiu. A grans trets, es plantegen dos tipus d'activitats, complementàries, que reben el nom de Lotus Blanc i Lotus Blau. En ambdós casos es treballa la consciència corporal, autoobservació, autoconeixement, tècniques de relaxació, respiració (activant, tranquilitzant, equilibrant), atenció i concentració, visualitzacions, mindfulness, gestió emocional i ioga.
Els alumnes comencen amb el lotus blanc, les sessions del qual són presencials i es porten a terme a l’aula. I en el curs següent, a aquests mateixos alumnes se’ls proposa de participar en el lotus blau, on, fora de l’aula, en un entorn natural, recorren un tram del Camí Ignasià amb l'ajuda de guies que els aniran proposant aquest tipus d’activitats. Es tracta d'un Shinrin-yoku o "bany de natura", on es conjuga un entorn natural i lliure de contaminació atmosfèrica i acústica amb la pràctica de tècniques d’ autoconsciència, respiració i gestió emocional.
L'Ajuntament de Manresa organitza el projecte Lotus, amb la col.laboració d'Aula Aura.
Aula Aura és una entitat manresana sense ànim de lucre la finalitat de la qual és promoure l’educacio emocional, l’educació en valors i la difusió d’eines de regulació i creixement personal amb l’objectiu de poder tenir una societat més sana a nivell físic, mental i emocional.
El projecte Lotus consisteix en els projectes lotus blanc i lotus blau.