Zona de Baixes Emissions
QUÈ ÉS UNA ZBE?
Una ZBE és un entorn urbà delimitat on es restringeix l’accés als vehicles més contaminants, que són els que no compten amb el distintiu ambiental que atorga la Direcció General de Trànsit. En concret, són els de gasolina anteriors al 2000, els dièsel anteriors al 2005-2006 i les motos i ciclomotors anteriors al 2003.
Consultar a la DGT introduint la matrícula.
Les dimensions d’una ZBE poden ser molt variables i depenen de cada context local, però per llei l’àmbit i la restricció han de ser suficients per aconseguir un impacte positiu en la salut de les persones, millorant la qualitat de l’aire i reduint la congestió en els vials urbans inclosos en la ZBE.
A QUI AFECTA?
Al conjunt de l’Estat, la Llei 7/2021, de 20 de maig, de Canvi Climàtic i Transició Energètica, obliga els municipis de més de 50.000 habitants a establir una ZBE, així com a facilitar els desplaçaments a peu i en bicicleta i a millorar i fomentar el transport públic. Aquesta llei afecta a 149 ciutats de l’Estat espanyol.
A Europa, ja hi ha més de 350 ZBE implementades. A Catalunya, en el marc de la Tercera Cimera de la Qualitat de l'Aire, s’assumeix el compromís de treballar per a la implementació de ZBE a tots els municipis de més de 20.000 habitants. Són un total de 66 municipis, amb una població censada resident d’uns 5,5 milions. En l’actualitat, ja està implementada a ciutats com Badalona, Barcelona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, L’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Cugat del Vallès o Sant Joan Despí.
TRAMITACIÓ DE L'ORDENANÇA REGULADORA DE LA ZBE DE MANRESA
Per complir amb la normativa actual, l’Ajuntament de Manresa va presentar una primera proposta d’ordenança que va ser aprovada de manera inicial en el Ple del 19 de setembre, moment en què es va obrir el període per presentar al·legacions. L’objectiu era recollir l’opinió de la ciutadania abans que el text retornés al Ple per a la seva aprovació definitiva i, per tant, per a la seva entrada en vigor.
Durant aquest període, s’han recollit un total de 77 al·legacions. En aquests moments, l’Ajuntament de Manresa està estudiant les propostes fetes per la ciutadania per tal de preparar el text definitiu, modificant si cal el text inicial. Així, la seva entrada en vigor no es produirà fins que les al·legacions estiguin resoltes i el redactat final s’hagi aprovat de manera definitiva al Ple. Abans de la seva entrada en funcionament s’informarà la ciutadania i els col·lectius afectats.