Aquest web utilitza galetes (cookies) per a oferir una millor experiència de navegació. Si continua navegant pel web, considerem que accepta la seva utilització. [ Acceptar ]
Icona tornar al inici
La ciutat
L'Ajuntament
Serveis
Oficina virtual

Regulació emocional I (juliol 2017)

L'Ajuntament de Manresa impulsa, a través de l'associació Aula Aura, un curs dirigit als professors, emmarcat en el projecte Lotus.

Curs: Tècniques de regulació emocional I

Tècniques de mindfulness per a educadors.  Les llavors per una aula més calmada, atenta i resolutiva

Places exhaurides!

Durada: 30 hores
Dates: 3, 4, 5, 6 i 7 de juliol
Horari: Dilluns, dimarts, dimecres i divendres de 9:00 a 13.30. Dijous de 8h a 20h
Lloc on es realitza: Masia de les Oliveres. Sant Fruitós de Bages. Veure mapa
Modalitat: Presencial

Descripció del curs

Curs teòric i pràctic, que pretén aportar eines als educadors per aconseguir claustres, aules i centres educatius més calmats, cooperatius i conscients.

Sobre un marc teòric psicoeducatiu, elaborarem una caixa d’eines (provinents del ioga, mindfulness i gestió emocional), que un cop viscudes i integrades per l’educador, es poden autoaplicar/aplicar de forma sistemàtica i esporàdica (quan la situació ho requereixi), tant a un mateix com  a l’aula. Afavorint en la predisposició a l'aprenentatge, clima i bon funcionament dels individus i col·lectius. Invertint en societats més competents, comprensives, serenes i conscients.

Objectius

  • Que els educadors disposin d’eines per disminuir el nivell d’estrès propi i el de l’aula, aplicades de forma sistemàtica o com a intervencions específiques en moments de crisis. 
  • Entendre i gestionar millor els nivells d’intensitat emocional que tinguin lloc en el marc personal i escolar.
  • Saber com millorar la capacitat d’atenció i concentració d’un mateix i dels alumnes,  per afavorir un bon nivell d’atenció i aprenentatge.
  • Incrementar els nivells de comprensió i cohesió dels grups (mestres/mestres, mestres/alumnes, alumnes/alumnes). Disminuint els nivells de burnout als centres educatius i bullying a les aules.

Continguts de l'activitat

Tècniques de regulació fisiològica per disminuir els nivells d'estrès i l'ansietat.

  • Psicofisiologia de l’estrès 
  • Entrenament en tècniques d’autoobservació i reconeixement d’estats físics
  • Tècniques de relaxació i respiració

Tècniques de regulació emocional

  • Psicofisiologia de les emocions
  • Tècniques de visualització per a transformar els conflictes 
  • Regulació emocional amb eines del Mindfulness

Tècniques de regulació i focalització de l’atenció

  • Modificar els estats mentals que dificulten l’aprenentatge 
  • Millora de la capacitat d’atenció i concentració amb eines del Mindfulness
  • Estratègies per la millora de l’aprenentatge

Cohesió de grup

  • Observant condicionaments, transformant creences 
  • Comunicació verbal no violenta, cap a un mateix i cap als altres 
  • Acceptació, respecte i compromís

Temari detallat

SESSIÓ 1. COS: Tècniques de regulació fisiològica per disminuir els nivells d'estrès i l'ansietat.

Teoria

  • L’estrès a l’aula. Professors i alumnes.
  • Psicofisiologia de l’estrès.
  • Com minimitzar l’estrès als sistemes educatius?

Pràctica

  • Autoobservació. Comunicació cos-ment 
  • Tècniques de respiració: Bases psicofisiològiques de la respiració, respiracions relaxants, respiracions activants, respiracions equilibrants (respiració en coherència cardíaca) i les seves adaptacions als diferents grups d’edat.
  • Tècniques de relaxació: Bases psicofisiològiques de la relaxació, tensió- distensió de Jacobson, entrenament autònom de Schultz, escàner corporal i les seves adaptacions als diferents grups d’edat.

SESSIÓ 2. COR: Tècniques d’autoregulació emocional.

Teoria

  • Psicofisiologia de les emocions
  • Sistemes neurobiològics de regulació emocional
  • Mode ser/ Mode fer

Pràctica

  • Detectar i gestionar el clima emocional. Professors i alumnes.
  • Tècniques de visualització per a la regulació emocional: Bases psicofisiològiques de la visualització, entrenament en visualització, visualització positiva, gestió de conflictes mitjançant la visualització i les seves adaptacions als diferents grups d’edat.
  • Eines de regulació emocional: STOP Aturant la reactivitat emocional, regulació emocional a través del Mindfulness, clarificació de valors, educar per la pau.  Empatia i compassió.

SESSIÓ 3. CAP. Tècniques de regulació i focalització de l’atenció.

Teoria

  • Estat de presencia. Cos, cor i cap.
  • Integració cerebral: dreta-esquerra (hemisferis cerebrals), baix-dalt (cervell antic i cervell modern)
  • Nivells òptims d’activació fisiològica i d’activació emocional per afavorir l’aprenentatge. De la dispersió a la concentració.

Pràctica

  • Tècniques d’atenció i millora de la capacitat d’aprenentatge: Focus vs doble focus, visualització, mapa mental, ioga Nidra. Les seves adaptacions als diferents grups d’edat.
  • Tècniques d’autoconeixement a través del Mindfulness: Consciència del propi programa cognitiu. Creences i condicionaments.  De la fusió a la difusió cognitiva. Resolució de conflictes.  Les seves adaptacions als diferents grups d’edat.

SESSIÓ 4.  Sortida vivencial

Pràctica

Dijous 6 de juliol, realitzarem un itinerari vivencial de tot un dia. Es tracta d'una caminada a peu, d'uns 12-15 km,  amb poc desnivell, per un entorn natural. Farem diferents parades al llarg del camí, per tal de posar  en pràctica dinàmiques i exercicis relacionats amb els conceptes presentats en les tres primeres sessions.  

Es realitzaran pràctiques mentre caminem (caminarem en silenci, fent pràctiques de meditació caminant, consciència dels sentits, passeig meditatiu, entre altres) i diverses parades amb exercicis de meditació menjant, jocs cooperatius, exercicis de regulació emocional, tècniques de respiració i relaxació a plena natura, exercicis de visualització, entre d'altres. 

Veure lotus blau

SESSIÓ 5. Integració i aplicabilitat dels aprenentatges

Teoria

  • L’atenció com a via de l’autoconeixement
  • Individu dins del grup. Individualitat vs adaptabilitat
  • Educant la consciència. Intraconsciència vs interconsciència 
  • Comunicació verbal no violenta, cap a un mateix i cap als altres.

Pràctica

  • Pautes d’aplicació de les eines apreses a nivell personal i a l’aula
  • Aportació de estratègies per grups de treball sobre com aplicar de les eines apreses al propi camp de treball
  • Valoració curs

Nivell del professorat al qual s'adreça l'activitat: Mestres d’infantil, primària, secundària, monitors, educadors i psicòlegs vinculats al món de l’ensenyament.

Nombre de places: Mínim 12. Màxim 25

Formadora: Màrcia Cecchini Rosell, psicóloga clínica especialitzada en Mindfulness i professora de ioga.  Postgrau en Mindfulness en la pràctica clínica, formació avançada per a terapeutes. Docent dels cursos gestionats i subvencionats per IDFO (UGT Manresa) de prevenció de l’estrès; tècniques de respiració i relaxació. Coordinadora del Projecte Lotus Blau i Lotus Blanc, intervenció integral a l’aula i formació de professorat en eines de regulació fisiològica, regulació emocional, psicologia i mindfulness, juntament amb l’Ajuntament de Manresa. De forma privada, ha col·laborat amb diferents centres educatius, fent formació al professorat,  intervenint a l’aula i realitzant xerrades informatives a centres educatius sobre eines de regulació fisiològica, regulació emocional, psicologia i mindfulness.

Pla d'avaluació de l'activitat

Avaluació d’aprofitament: Avaluació continuada mitjançant els registres d’autoobservació que realitzen els alumnes després de determinades pràctiques i observació directa del nivell d’execució dels alumnes per part del docent.

Avaluació de satisfacció: mitjançant un qüestionari que es passarà als participants el darrer dia del curs. 

Requisits de certificació: Els assistents hauran d’assistir un mínim del 80% del curs i realitzar de manera satisfactòria les tasques d’aprofitament per a tal d’obtenir la certificació.

Cost de la matrícula: 130 euros

Organitza: Associació Aula Aura

Email de contacte: aula.aura16@gmail.com

Aula Aura és una entitat sense ànim de lucre la finalitat de la qual és promoure l’educacio emocional, l’educació en valors i la difusió d’eines de regulació i creixement personal amb l’objectiu de poder tenir una societat més sana a nivell físic, mental i emocional.

Per aconseguir les seves finalitats, l’associació realitza les activitats següents:

  • Sessions informatives, conferències i activitats sobre educació emocional i de valors
  • Divulgació d’eines d’autogestió i regulació personal
  • Sessions d’educació emocional i de valors a les escoles, dinàmiques per aprendre a regular i gestionar les dificultats en què es troben immersos els infants, joves i professorat a les aules, per teixir una xarxa social futura més sana, equilibrada i respectuosa
  • Formació als professors de les escoles i altres àmbits educatius en eines de psicologia, ioga i mindfulness per disminuir els nivells d’stress del professorat i poder crear una xarxa educativa més estimulant i cooperadora on s’expandeixi una educació integral de la persona.

Aquesta és una activitat de formació permanent reconeguda pel Departament d'Ensenyament.

Destaquem
Banners anteriors
  • Opinió Grups Municipals
  • App de seguretat per a comerços
  • WC Publics
  • Síndic de Greuges
  • Pla de Protecció Especial del Patrimoni de Manres
  • Banca ètica
  • Manresa ciutat civica
  • Banner PA ICAM
  • Municipis per la independència
  • Projecte simbiosi industrial
  • Banc ADN
  • Consulta del planejament vigent
  • Carrer del balç
  • Tracta'm bé 2
Banners següents
Logo del Cor de Manresa
Mapa web | Avís legal | Política de privacitat | Política de cookies | Política de seguretat | Accessibilitat
© Ajuntament de Manresa - Pl. Major 1 - 08241 Manresa - +34 93 878 23 00 - ajt@ajmanresa.cat