CNV (comunicació no violenta) aplicada a la resolució de conflictes en l'àmbit educatiu (15 hores) (octubre-novembre 2019)
CNV (comunicació no violenta) aplicada a la resolució de conflictes en l’àmbit educatiu. Una aproximació pràctica a la noviolència tant a la vida quotidiana com a les societats del sXXI
Durada: 15 hores
Dates i horari: Dilluns 28 d'octubre, 11, 18 i 25 de novembre de 2019, de les 18,15 a les 20,45h, Dissabte 23 de novembre, de 9 a 14h
Lloc on es realitza: Casa per la solidaritat i la Pau Flors Sirera (carrer de les Saleses 10 - Manresa)
Modalitat: Presencial
Descripció del taller:
Taller vivencial que aporta un
espai de transformació per a promoure la prevenció de conflictes i la
reconversió d’aquests en oportunitats
per a crear un ambient educatiu positiu.
Es treballarà des d’una metodologia
participativa basada en l’enfoc socio-afectiu que combina una aproximació
teòrico-pràctica a les estratègies comunicatives i a les tècniques de mediació
i resolució de conflictes.
El taller treballa dues
dimensions: una més personal que potencia l’autoconeixement i el reconeixement
de les actituds que poden prevenir o resoldre una situació conflictiva i una
dimensió més comunitària que reforça la importància de les tècniques de
mediació en les relacions personals, el treball en equip o en el nostre posicionament
davant crisis col·lectives.
La comunicació com a base de les
relacions interpersonals esdevé un element primordial per facilitar tant un
ambient adequat per a l’aprenentatge com per les interrelacions positives.
Objectius
• Reconèixer
el rol personal en la resolució positiva d’un conflicte
• Conèixer
les fases i evolució dels conflictes
• Aportar
eines pràctiques per a la prevenció de conflictes i per a la mediació en
situacions tant personals com professionals i comunitàries
• Difondre
bones pràctiques basades en la noviolència tant a escala local com
internacional
• Obrir
un espai de reflexió entorn els elements que promouen la relació positiva, les
diverses formes de comunicació i els efectes d’aquestes en l’esdevenir
quotidià.
• Aportar
recursos de comunicació que afavoreixin la relació positiva.
• Experimentar
i investigar noves “formes de comunicació” i analitzar-ne els efectes.
• Compartir
amb diferents agents de l’àmbit educatiu les condicions per millorar el clima
d’educació integral
Continguts
• Els
Conflictes com a oportunitats?
o Gestació i evolució d’un conflicte
o Fonaments sobre la transformació
noviolenta de conflictes
• Metodologia
per a la resolució de conflictes
o Mediació, estils de negociació,
acords favorables
o Resolució assertiva dels conflictes
o Conducció de la mediació
• Caixa
d’eines:
o Tècniques de regulació personal per
a crear un clima adequat per a la resolució de conflictes
o Anàlisis dels estils de
comportament
• Bones
pràctiques sobre resolució noviolenta de conflictes en clau local i
internacional
• Elements
bàsics que promouen la relació positiva: el vincle, la mirada i la comunicació
positiva
o La Mirada
o El vincle
o Elements claus en la comunicació
interpersonal
o El paradigma de la comunicació no
violenta
o La comunicació no violenta: un nou
paradigma.
• Descripció
dels components de la comunicació no violenta: observació, sentiments,
necessitats i petició
o Apliquem L’observació
o Els sentiments. Parlar des del JO
o Les Necessitats. Aprofundir en mi i
en l’altre
o La petició. Posar claredat en la
relació comunicativa
• Aplicació
pràctica en l’àmbit de l’aula
o L’ autoempatia
o L’Escolta empàtica
o L’expressió empàtica
• Aplicació
de la comunicació no violenta en la resolució de conflictes interpersonals. Dinàmiques
i materials per a l’aula.
Nivell del professorat al qual s'adreça l'activitat: Mestres
d’infantil, primària, secundària, monitors, educadors i educadores,
dinamitzadors comunitaris i membres d’entitats vinculats al món de
l’ensenyament.
Nombre de places
Mínim 20- Màxim 35
Formadors
Jordi Palou-Loverdos
Advocat especialista en mediació i resolució pacífica
de conflictes i membre de diferents entitats socials. Ha estat pioner de la
justícia universal i impulsor de diferents iniciatives per a facilitar el
diàleg en conflictes nacionals i internacionals. És impulsor de les Audiències
Memorials amb víctimes i familiars de perpetradors de violacions de drets
humans durant la guerra civil i la dictadura franquista. És advocat acreditat
del Tribunal Penal Internacional i va assumir la representació legal de les
víctimes catalanes, espanyoles, ruandeses i congoleses del conflicte a l'Àfrica
dels Grans Llacs, entre elles la infermera manresana Flors Sirera. Destaca els
seu paper en l’acompanyament del diàleg intraurandès i en processos de
reconciliació postconflicte. És autor de
l'Informe "Violacions de drets civils i polítics a Catalunya 2017" i
la seva denúncia davant l'ONU. Actualment és vicepresident de l’Institut
Internacional per a l’Acció Noviolenta i director de la Carta de la Pau
dirigida a l’ONU.
Marta Ponce
Psicopedagoga i mediadora des de
l’any 2004. Formada en constel·lacions sistèmiques i experta en comunicació
està especialitzada en les intervencions en l’àmbit familiar i escolar; tant
des de la vessant de gestió del conflicte com des de l’assessorament.
Pel seu recorregut professional
intervé en l’àmbit de la docència i l’assessorament i/o acompanyament de grups
humans ( pares i mares, educadors, mestres, equips professionals... )
Pla d'avaluació de l'activitat
Avaluació d’aprofitament:
Avaluació continuada mitjançant els registres d’autoobservació que realitzen
els alumnes després de determinades pràctiques, observació directa del nivell de
participació i execució dels alumnes per part dels docents, cercle final per
socialitzar els principals aprenentatges del taller .
Avaluació de satisfacció:
mitjançant un qüestionari que es passarà als participants el darrer dia del
curs.
Requisits de certificació: Els assistents hauran d’assistir un
mínim del 80% del curs i realitzar de manera satisfactòria les tasques
d’aprofitament per a tal d’obtenir la certificació.
Cost de la matrícula:
Preu general: 50 euros
Preu subvencionat: 15 euros. Mestres
d’escoles que participen en el projecte Lotus i membres d’entitats sense ànim
de lucre de Manresa, joves de menys de 25 anys i persones en situació de
vulnerabilitat (persones a l’atur). Cal acreditar la situació.
Organitza: Ajuntament de Manresa, Casa per la Solidaritat i la Pau Flors Sirera i Associació Aula Aura