Regulació emocional II (juliol 2018)
L'Ajuntament de Manresa impulsa, a través de l'associació Aula Aura, un segon nivell del curs dirigit als professors, emmarcat en el projecte Lotus.
Curs: Tècniques de regulació emocional II
Tècniques de mindfulness per a educadors II. Emocionar i humanitzar l'educació. Despertant consciències.
Durada: 30 hores
Dates: 9, 10, 11, 12 i 13 de juliol del 2018
Horari: Dilluns, dimarts, dimecres i divendres de 9:00 a 13.30. Dijous de 8h a 20h
Lloc on es realitza: Masia de les Oliveres. Sant Fruitós de Bages. Veure mapa
Modalitat: Presencial
Descripció del curs
Curs eminentment pràctic, dirigit als educadors que estiguin sensibilitzats en oferir una educació integral, on es puguin acollir i integrar les diferents necessitats i demandes del sistema educatiu actual, utilitzant eines provinents del Mindfulness, ioga i psicologia.
Té l’objectiu d’ampliar la mirada que ja es presentava al curs anterior, afermant la competència dels educadors, dirigint petites practiques, de curta durada, al llarg de la jornada educativa, que ajudin a crear aules més calmades, atentes, respectuoses i resolutives, així com disminuir els nivells d’estrès laboral o burn out que pateixen els educands.
També es presentaran nous temes com l’educació en valors, neurociències, intel·ligències múltiples i autoconeixement, enfocades a educar en el respecte, empatia i cohesió de grups.
Les sessions seran presencials i inclou una sortida vivencial, de tot un dia en un entorn natural.
Objectius
Assentar i aprofundir en els aprenentatges presentats en les formacions anteriors: pràctiques de respiració i relaxació, tècniques d'atenció i concentració, eines de gestió emocional, gestió de conflictes i cohesió de grups.
Que els educadors desenvolupin la capacitat d'estructurar i dirigir petites pràctiques adaptades als diferents grups d'edat i al context educatiu en que desenvolupin la seva tasca (amb aquest objectiu es treballarà en petits grups d'educadors vinculats a la mateixa etapa educativa).
Aportar eines per una educació més global i integradora. Contemplar els diferents tipus d'entrades d'informació sensorial i la diversitat intel·lectual, que condicionen els aprenentatges.
Educar en valors i promoure el respecte i la inclusió social.
Introduir el model de Comunicació Verbal No Violenta (CVNV), ajudant a una millor convivència entre educadors/alumnes, alumnes/educadors i entre els alumnes, minimitzant conflictes i potenciant l'empatia i el respecte en els centres educatius.
Disminuint els nivells de burnout en el professionals de l'educació, així com les relacions d'abús i bullying a les aules.
Continguts de l'activitat
Sessió 1. COS: Escoltar i gestionar corporalment.
Com millorar els nivells d’estrès en el sistema educatiu
Orientacions didàctiques i metodològiques pels educadors a l’hora de guiar pràctiques de relaxació i respiració.
Autoescolta i autogestió.
Regular la ment i les emocions mitjançant el cos.
Sessió 2. CAP: Comprendre, guiar i disciplinar la ment.
Mirada a la diversitat intel·lectual, intel·ligències múltiples.
Tècniques d’atenció pels diferents sistemes de representació (VAC).
Orientacions didàctiques i metodològiques pels educadors a l’hora de guiar pràctiques d’atenció i concentració.
Tècniques de focalització i disciplina mental.
Sessió 3. COR: Més enllà de la regulació emocional.
Necessitats, valors i principis (de dins a fora).
Comunicació verbal empàtica i no violenta amb un mateix (part 1).
Emocionar i humanitzar l’educació.
Orientacions didàctiques i metodològiques pels educadors a l’hora de guiar pràctiques de gestió emocional.
Maletí de primers auxilis en al regulació emocional.
Sessió 4: Ecosistema i globalitat. Sortida vivencial.
Desplaçament a un entorn natural, fent diferents parades al llarg del camí, posant en pràctica dinàmiques i exercicis relacionats amb els conceptes presentats en les tres primeres sessions.
Sessió 5: Sistema. Vincle i cohesió de grup.
Comunicació verbal empàtica, respectuosa i no violenta amb els altres (part 2)
Gestió emocional en els diferents grups i ambients (empoderants o devaluadors).
Orientacions didàctiques i metodològiques pels educadors a l’hora de guiar pràctiques de cohesió de grup i mediació de conflictes.
Valoració del curs.
Nivell del professorat al qual s'adreça l'activitat: Mestres d’infantil, primària, secundària, monitors, educadors i psicopedagogs i psicòlegs vinculats al món de l’ensenyament.
Requisits: Haver cursat Lotus per a educadors I o el curs de CRP de Mindfulness per educadors.
Nombre de places: Mínim 12. Màxim 25
Formadora: Màrcia Cecchini Rosell, psicóloga clínica especialitzada en Mindfulness i professora de ioga. Actualment realitzant el Màster en tràctaments psicològics basats en Mindfulness i compassió a AEMIND en conveni amb la Universitat Ramón Llull( Barcelona). Postgrau en Mindfulness en la pràctica clínica, formació avançada per a terapeutes. Docent dels cursos gestionats i subvencionats per IDFO (UGT Manresa) de prevenció de l’estrès; tècniques de respiració i relaxació. Coordinadora del Projecte Lotus Blau i Lotus Blanc, intervenció integral a l’aula i formació de professorat en eines de regulació fisiològica, regulació emocional, psicologia i mindfulness, juntament amb l’Ajuntament de Manresa. De forma privada, ha col·laborat amb diferents centres educatius, fent formació al professorat, intervenint a l’aula i realitzant xerrades informatives a les escoles sobre eines de regulació fisiològica, regulació emocional, psicologia i mindfulness.
Pla d'avaluació de l'activitat
Avaluació d’aprofitament: Avaluació continuada mitjançant els registres d’autoobservació que realitzen els alumnes després de determinades pràctiques i observació directa del nivell d’execució dels alumnes per part del docent.
Avaluació de satisfacció: mitjançant un qüestionari que es passarà als participants el darrer dia del curs.
Requisits de certificació: Els assistents hauran d’assistir un mínim del 80% del curs i realitzar de manera satisfactòria les tasques d’aprofitament per a tal d’obtenir la certificació.
Cost de la matrícula: 130 euros
Organitza: Associació Aula Aura
Email de contacte: aula.aura16@gmail.com
Més informació d'aquest curs aquí
Aquesta és una activitat de formació permanent reconeguda pel Departament d'Ensenyament.